Waterschappen doen mee aan ‘footprint’ challenge
Alles wat we gebruiken, dragen, kopen, verkopen en eten heeft water nodig om te maken. Wist je bijvoorbeeld dat er voor de productie van één spijkerbroek maar liefst 8000 liter water nodig is?! Om aandacht te vragen voor dit enorme verbruik en om zelf duurzamer te leven doen verschillende waterschappen mee aan de Footprintchallenge. Het doel van deze challenge is om in 6 weken onder andere hun watervoetafdruk te verkleinen.
De watervoetafdruk meet de hoeveelheid water die wordt gebruikt om elk van de goederen en diensten die we gebruiken te produceren. Het kan worden gemeten voor een enkel proces, zoals het verbouwen van rijst, voor een product, zoals een spijkerbroek, voor de brandstof die we in onze auto stoppen, of voor een heel multinationaal bedrijf. De watervoetafdruk kan ons ook vertellen hoeveel water wordt verbruikt door een bepaald land - of bijvoorbeeld een bepaalde stad.
Ecologische voetafdruk
Water is slechts een onderdeel van de “Footprintchallenge”, een uitdaging die wordt gefaciliteerd door The Footprint Challenge uit Amsterdam. Elke week van deze challenge is er een ander thema, zoals slim met water, slim met energie, slim met eten, of minder afval. Aan ieder thema zijn een aantal acties verbonden: zo kun je bijvoorbeeld afval gaan rapen met een collega, of je kunt korter gaan douchen.
Dorien ter Veld, werkzaam bij het Waterschapshuis en een van de initiatiefnemers van de challenge, legt uit: “Het gaat erom dat alle beetjes helpen én dat je je acties bijhoudt in de online Footprint tool, want de challenge is opgezet als wedstrijd.”
De complete ecologische voetafdruk van de gemiddelde Nederlander is 5 hectare. Alles wat je consumeert draagt bij aan de grootte van je voetafdruk. Dat betekent dus dat alles wat je eet, drinkt, koopt, aan kleding draagt, maar bijvoorbeeld ook hoe je reist invloed heeft op het formaat van die afdruk. Als iedereen op de wereld zo zou leven als wij in Nederland doen, dan hebben we maar liefst 3 aardes nodig.
Competitie
De actie is dus ingericht als competitie. Je kunt het samen met je collega’s opnemen tegen de teams van andere collega’s. Dat levert volgens Dorien leuke interactie op in de online community, waar tips worden gedeeld met deelnemers van alle andere organisaties die meedoen aan de challenge.
“Ook zie je zowel je eigen plaats in de ranking, als de plek waar je team staat. Hoewel het wedstrijdelement leuk en motiverend is, is het niet het belangrijkste. Uiteindelijk gaat het erom dat we met zijn allen een verschil maken.”
Waterschappen
Het idee om mee te doen aan deze challenge ontstond bij Waterschap Aa en Maas. Aa en Maas hoorde dat gemeente Amsterdam mee had gedaan en dat zij erg enthousiast waren, en heeft vervolgens Waternet, Delfland en het Waterschapshuis betrokken. The Footprint Challenge heeft daarna de uitdaging speciaal voor de waterschappen ingericht en later sloten er nog vier aan: waterschap Limburg, Schieland en de Krimpenerwaard, Waterschap Hollandse Delta en Wetterskip Fryslân. In totaal doen er 542 waterschappers mee, verdeeld over 90 teams.
Het is niet voor niets dat de waterschappen enthousiast zijn over deze challenge. De waterschappen zijn in ons land van oudsher belast met de zorg voor droge voeten en schoon en voldoende water, maar ze kunnen tegenwoordig ook een rol spelen in het aangaan van grote maatschappelijke uitdagingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan klimaatadaptatie, de energietransitie en de circulaire economie.
Laura Moningka, een van de oprichters van de Footprintchallenge, benadrukt: “De grote uitdagingen van deze tijd vragen van ons dat we anders gaan denken en anders gaan doen. Bewustwording is dus heel belangrijk. Door mee te doen aan de Footprint Challenge worden we ons bewuster van kleine acties die met elkaar een groot verschil maken. De challenge duurt 40 dagen, met het idee dat je nieuwe gewoontes creëert die leiden tot tot echte gedragsveranderingen en een duurzame mindset die ook doorsijpelt op de werkvloer.”
Daarbij hopen de deelnemers een inspiratiebron zijn voor collega’s, vrienden, familieleden, enzovoort.
Meer weten?
Ben je benieuwd geworden of wil je ook de uitdaging aangaan? Dat kan! Je kunt, behalve als organisatie, ook als individu meedoen aan de Footprintchallenge. Neem eens een kijkje op de website en download de brochure.
Wil je meer weten over de watervoetafdruk? Op de website van het Waterfootprint Network staat veel informatie over de watervoetafdruk, evenals handige tips die jou helpen om deze afdruk zo klein mogelijk te houden. Hier vind je tot slot een interessante video van WDM over hoeveel water het kost om bepaalde producten of voedingsmiddelen te produceren.